SEO rječnik pojmova

SEO – rječnik pojmova za početnike

SEO (Search Engine Optimization) je proces koji obuhvaća sve što radimo na web stranici i izvan nje, kako bi određene ključne riječi došle na što bolju poziciju na Google-u i drugim pretraživačima.

Sažeto rečeno, sveti cilj SEO-a je povećati vidljivost web stranice na organskim, odnosno besplatnim rezultatima pretrage.

Svi su ludi za SEO

Do prije 10 godina svi oni koji su pričali o SEO, bili bi ismijani, ali od prije 4 do 5 godina, čak i mikro poduzetnici su počeli tražiti “nekoga za SEO”.

Opet iz pogrešnih razloga. Google Ads je, naime, značajno poskupio cijene svojih oglasa, agencije svojih naknada, a SEO je oglašavan kao nešto besplatno. I tako su svi zapali u kolektivnu mantru o besplatnom SEO.

Upamtite, ništa nije besplatno, čak i ako to sami radite, a pogotovo ako angažirate vanjskog suradnika/ agenciju za taj posao rudarenja. Što je i razumljivo.

Međutim, ovdje nećemo pričati o tomu zašto netko misli da se može BRZO I BESPLATNO doći na prvu Google poziciju, već da naučimo SEO pojmove kako bi znali što znače, kada ih počnemo primjenjivati.

SEO – abeceda najvažnijih pojmova

Što su ključne riječi? 

Ključne riječi (keywords) su riječi ili fraze koje koje korisnici upisuju u pretraživač, kako bi došli do informacija koje traže. 

  • Generic keyword su opći pojmovi npr. fotoaparat
  • Broad keyword su detaljniji pojmovi npr. fotoaparat kodak
  • Long tail keywords su specifični pojmovi npr. oprema za fotoaparat kodak AZ252

Kod generičkih ključnih riječi, imate veliku konkurenciju što znači kako ćete se baš pomučiti da konkurirate za tu ključnu riječ, ali i dalje niste sigurni je li korisnik želi nešto naučiti, traži dobru fotografiju ili zaista kupuje fotoaparat. Kod duže ključne riječi, biti će manje pretraga, ali barem znate da onaj tko traži opremu razmišlja i o kupovini. Zato dobro razmislite.

Pojmovi koje se najčešće koriste uz ključne riječi: 

  • Keyword volume – označava broj pretraga određene ključne riječi
  • Keyword market – zemlja/ jezik gdje se ključna riječ pretražuje
  • Search intent – je namjera korisnika kada upisuje ključnu riječ (želi li negdje ići, naučiti, kupiti …)
  • Keyword relevance – pokazuje je li ključna riječ povezana sa tematikom
  • Competition – koliko je ključna riječ konkurentna 

Što je internet pretraživač iliti tražilica? 

Pretraživač je “naš čovjek” na internetu – on je pročešljao internet i za nas dokumentirao sadržaj koji je pronašao (web stranice, videa, slike, pdf fajlovi..)

Google i ostali internet pretraživači traže, pohranjuju i rangiraju sadržaj kako bi ga korisnici pronašli pomoću ključnih riječi, određenog pojma ili termina.

Lista najvećih pretraživača:

  • Google (90 % tržišta)
  • Bing
  • Yahoo
  • Ask.com
  • AOL.com
  • Baidu (Kina)
  • Wolframalpha
  • DuckDuckGo (ne pohranjuje pretrage)
  • Internet Archive
  • Yandex.ru

Sve tražilice obavljaju 3 osnovne funkcije:

  1. Crawling: postupak otkrivanja u kojem tražilice šalju tim robota (poznat kao alati za indeksiranje ili pauci) kako bi pronašli novi i ažurirani sadržaj. Sadržaj se može razlikovati – to može biti web stranica, slika, video, PDF, itd. – ali bez obzira na format, sadržaj se otkriva pomoću veza.
  1. Indexing: tražilice obrađuju i pohranjuju informacije koje pronađu u indeksu. To je ogromna baza podataka o svim sadržajima koje su otkrili i smatraju dovoljno dobrima da mogu poslužiti pretraživačima.
  1. Ranking: Kada netko upiše ključnu riječ i klikne na Traži, tražilice pretražuju svoj indeks kako bi pronašle odgovarajući sadržaj. Kada ga pronađu, naručuju ga nadajući se da će riješiti upit pretraživača. Ovakav redoslijed rezultata pretraživanja prema važnosti poznato je kao rangiranje.

Što je Google Robot i kako radi? 

Google robot je mali robot čovječuljak, ili kraće googlebot (website crawler), koji se trudi oponašati korisnika kada dolazi na web i traži određenu ključnu riječ na Google-u. 

Što je SERP? 

Kada utipkate bilo koju riječ u pretraživač, ispod prozora za upis ključne riječi, pojave se rezultati. SERP ( Search Engine Result Page)  je stranica s rezultatima koji su se pojavili za vašu ključnu riječ. 

Ti rezultati mogu biti plaćeni oglasi i organski rezultati. 

SERP je stranica s rezultatima

Zašto su plaćeni oglasi pri vrhu stranice?

Zato što su plaćeni oglasi (Google Ads) jedini izvor zarade za pretraživače. O tome koliko platite Google-u, ali i još neki drugi faktori, ovisit će koju ćete poziciju oglasa dobiti na stranici.

Google će uvijek pokušavati da oglasi izgledaju što prirodnije na stranici, kao i što mediji pokušavaju da se PR članci uklope u novinske tekstove.

Od čega se sastoji SERP?

SERP-ovi su sačinjeni od organskih rezultata, a organski rezultati imaju 3 osnovna elementa:

  • Title – Naslov rezultata
  • URL – Adresu stranice
  • Meta Description– Opis stranice

Što je Title Tag?

Title Tag je jedan od najvažnijih ranking faktora, nalazi se u kodu web stranice, ali ne mora biti vidljiv korisniku. Prikazuje se kao naslov u pretrazi i kao naslov taba u browseru.

Što je to URL i od čega se sastoji?

URL ili adresa stranice igra veliku ulogu u pozicioniranju web stranice. Google smatra da bi URL trebao biti sažet, ali i da prenosi korisniku dovoljno informacija o stranici.

URL je adresa web stranice

Što je Meta Description?

Meta Description ili Opis stranice je treći dio rezultata pretrage kojeg Google ne smatra direktnim ranking faktorom.

Međutim, opis stranice je jako bitan za korisnike, koji upravo na temelju opisa odlučuju hoće li kliknuti na rezultat ili ne. I upravo zbog toga indirektno utječe na poziciju na stranici s rezultatima.  

Uobičajeno je da brendovi sami napišu opis stranice, ali ako se isti Google-u ne sviđa, može sam  povući ovaj opis iz vašeg sadržaja. Zato pripazite je li  ono što je u opisu i u tekstu na webu. 

Cijela priča oko SEO, može se svesti na sljedeće – korisnik ima neku namjeru i odlazi na tražilicu da to pronađe.

Google-ov zadatak je pročešljati sve što je napisano na tu temu i pronaći one web stranice s čijim se sadržajem korisnik biti zadovoljan. 

Namjera korisnika = Namjera pretrage

Što korisnici žele? 

  • Žele znati – kada netko istražuje, ali ne mora i kupiti.  
  • Žele ići – kada netko planira negdje ići, čak i u obližnji dućan 
  • Želim raditi – traže posao ili prilike 
  • Žele kupiti – kada netko hoće nešto kupiti i treba pomoć oko kupnje.

Koje tipove rezultata Google prikazuje? 

Featured Snippet 

Google želi korisnika što više zadržati na stranici pretrage, pa zato za određene ključne riječi daje sažet odgovor na traženo pitanje. 

Ovi rezultate su do sada zvali pozicija 0, ali više ne. Sada je situacija ovakva- ako vas Google stavi u featured, odnosno u odgovore na tražene pitanja, vaš rezultat više neće biti na prvoj stranici.

Featured Snippet

Ovisno od tipa pretrage, Google daje različite tipove rezultata u Featured verziji: 

  • paragraph
  • list 
  • table

Knowledge Graph

Već gotovo deset godina, Google daje dodatne informacije korisnicima koji npr. pretražuju slavne osobe. Dakle, kada ukucate ime neke slavne osobe, tada Google s desne strane, pri vrhu, izbacuje zasebnu kategoriju s ključnim informacijama o toj osobi. 

Knowledge Graph

Sitelinks

Sitelink je tip rezultata pretrage, kada korisnik ima više opcija za kliknuti direktno iz rezultata, ne treba ulaziti u web stranicu. .

Korisnik traži određeni brend ili određenu ključnu riječ i dobije više rezultata i tako brže dođe do cilja.  

Sitelinks

Local 3Pack

Local 3 Pack je još jedan tip rezultata pretrage, a podrazumijeva lokalnu pretragu koja se podudara s namjerom Želim ići.

Google daje prikaz mape i izlista 3 tvrtke koja su u vašoj okolini, ali samo u krugu od 10 km. 

Upamtite, ovaj algoritam se mijenja svakih 10 km.

Local 3Pack

Top Stories

Ovo je jako bitna kategorija za portale i medije, jer Google prikazuje najsvježije vijesti. Ovi rezultati ne ostaju dugo u pretrazi, ali generiraju veliki broj posjeta. 

OnSite vs OffSite SEO

Vrste SEO: OnSite vs OffSite SEO

OnSites su sve aktivnosti, od kojih je temeljno pisanje relevantnih tekstova na određenu temu, koje radimo na web stranici u cilju dobivanja bolje organske pozicije na prvoj stranici. 

  • Content / sadržaj
  • Website Structure / struktura web stranice
  • Crawlability/ način na koji roboti češljaju naš web

OffSite su sve aktivnosti koje radimo da nas drugi preporuče, govore lijepo o nama i osiguramo linkove s njihovih stranica na svoju web stranicu

  • Keyword & Competitive Analysis
  • Link Building & Outreach
  • Reviews and Adjustment
  • Tracking and Reporting

Vrste SEO optimizacija web stranica? 

Local SEO

Lokalni SEO je proces optimizacije i promocije stranice za ključne riječi koje su vezane za određene usluge, ali i za lokaciju na kojoj se neka tvrtka nalazi. Najveći broj pretraga prikazuje lokalne rezultate.

3 Pack ima ograničen broj pozicija zato je velika potražnja za lokalni SEO. Uglavnom se optimizira za ključne riječi: [usluga] + [lokacija]

National  SEO

Nacionalni SEO je proces optimizacija i promocije stranice za ključne riječi koje su vezane za određene usluge proizvode ili sadržaj na nivou jedne zemlje.

Ključne riječi koje ovdje ciljamo su uglavnom šireg opsega i više su konkurentne. Fokus je na ključne riječi koje pripadaju jednom jeziku. 

International SEO 

To je proces optimizacija i promocije stranice za ključne riječi koje su vezane za određene usluge, proizvode ili sadržaj na nivou više zemalja. 

Ove stranice se optimiziraju na više jezika i postoje određena pravila kako se prava stranica prikazivala u pravoj zemlji za pravi jezik. Fokus je na ključne riječi koje pripadaju nekom jeziku. 

Što je to White Hat/Black Hat ?

White Hat SEO je korištenje strategija, tehnika i taktika optimizacija stranice koje se fokusiraju na posjetitelje, a ne na pretraživače i slijede politiku i pravila koja propisuju pretraživači.

Black Hat SEO je upotreba agresivnih SEO strategija, tehnika i taktika koje se fokusiraju isključivo na pretraživače, a ne na posjetitelje stranica i ne poštuju smjernice pretraživača. 

SEO je proces koji traje

Google WebMaster Guidelines

Što raditi? 

  • izrađujte stranice za korisnike, ne za pretraživače
  • nemojte varati korisnike
  • izbjegavajte trikove za poboljšanje ranga stranice
  • Razmislite što vašu web stranicu čini jedinstvenom, korisnom i vrijednom

Što izbjegavati? 

  • Automatski generiran sadržaj
  • Backlink sheme i prevare
  • Sadržaj koji je kopiran ili ukraden sa drugih stranica
  • Cloaking – prikazivanje različitog sadržaja korisnicima i Google-u
  • Skriveni tekst i skriveni linkovi 
  • Testirajte, testirajte, testirajte!

Svladali ste SEO abecedu, sada možete krenuti i s primjenom.

Zapnete li, javite se, pitajte, savjetujte…

Ako želite povremeno dobiti još poneki savjet ili informaciju od nas, slobodno se upišite u naš newsletter. Nećemo gnjaviti – ako prekršimo ovo obećanje – uvijek se možete odjaviti.