VODIČ ZA MALE PODUZETNIKE: Prije nego pokrenete vlastiti posao, ovo trebate znati o marketingu!

Čak 80% od ukupno 300 – tinjak mikro i malih poduzetnika s kojima smo se susreli u posljednjih 10 godina rada tijekom rada u marketing agenciji u Splitu, pomisle na marketing kada im ne ide u poslu.
To pravilo vrijedi za sve djelatnosti – ugostiteljstvo, hotelijerstvo, turističke agencije, računovodstva, odvjetnike, brodare, građevinare…

Ne brinite, to je razumljivo!

Mali poduzetnik u Hrvatskoj najčešće se odluči pokrenuti vlastiti biznis kada mu doguli raditi za druge, procijeni da bi mogao krenuti s nekim poslom koji mu je do jučer bio hobi ili mu se učini kako je prilika zaraditi nešto od turizma.

I tada krene u utrku. Napravi poslovni plan, traži kredit, registira se u FINA-i, Poreznoj upravi, preda sve na Trgovački sud, trči do banke, javnog bilježnika, mirovinskog, zdravstvenog, traži prostor, zaposli nekoga, kupi opremu ili vozila za posao, traži računovođu…
Puna mu je kapa svega.

I tako dođe prvi susret s marketingom. Pečat!
Doduše, i u poslovnom planu postojala je stavka marketing, ali najčešće ostane samo stavka.

U većini slučajeva tu nitko ne komplicira – upadne u kakvu tiskaru ili shop za kopiranje, ključeve i vizitke i izrade mu pečat s imenom firme. Font slova je kreiran na temelju osobnog ukusa vlasnika i autorizira se na “sviđa mi se” ili “može”.

Sljedeći susret s marketingom poduzetnik ima u trenutku kada treba staviti naljepnicu radno vrijeme, popis usluga ili svjetleću reklamu. To se u praksi isto riješi s tiskarom, koja ponudi najosnovnije grafičke usluge.

Sve je zalijepljeno, dućan je otvoren, prostor uređen, kasa radi, zaposlenik je na poslu, ali nitko ne ulazi. Ili je brod za jednodnevne izlete iz Splita prema Hvaru, Visu ili Bolu vezan na splitskoj Rivi, ali nema gostiju.

I tako mu padne na pamet da bi složio neki letak ili stavio kakav plakat da ljudi vide što se tu nudi. Ili kako ima viška vremena otvori Facebook stranicu i Instagram profil pa, onako, kako mu dođe, tu i tamo objavi kakvu aktualnu foru ili uslika brod, dućan, frizer, štagod već…

E, sad u priču upada agencija za marketing.

Poduzetnik dođe po letak i iziđe iz agencije s vizualnim identitetom, otvorenim društvenim mrežama – Facebook, Instagram, You tube, Tik Tok, Linkedln, Pinterest, web stranicom, web shopom, Google Adsima…
Ni sam ne zna što ga sve snašlo? Niti treba li mu sve to. I što je još gore, kada jednom to napravi, nitko mu to ne održava.

I tako nastane njegovo prvo nezadovoljstvo. Kupaca nema, a troši se na sve strane.

I u pravu je.

Gdje je napravljen krivi korak? U startu.

Dobra stvar je da se sve može riješiti. Potreban je restart!

Pitanja koja treba postaviti poduzetnik prije nego pokrene vlastiti posao:

  • Što je moj proizvod/usluga?
  • Što mi je cilj?
  • Koji su benefiti kupnje mog proizvoda/usluge?
  • Tko su ljudi koji će kupovati moj proizvod/uslugu? Detaljno saznati sve o njima,navikama, željama, strahovima…
  • Kako ću doći do njih? (kojim kanalima- trgovine, agencije,posrednici ili online platforme)
  • Tko je moja konkurencija?
  • Što ja imam, a oni nemaju i obrnuto?
  • Kako ću komunicirati s mojim kupcima?Koje obećanje im dajem?
  • Koliko mogu uložiti u marketing?
  • U kojem periodu očekujem povrat?

Zašto sve ovo? Da bi znali koja je Vaša pozicija na tržištu. Kako bi Vam pomogli da sročite sve u jedan dokument ispunite Agencijski brief i odgovorite na pitanja na koja znate odgovore. Ostali će doći s vremenom. Bitno je da imate sliku u glavi.

MARKETING SAVJETI ZA PODUZETNIKE POČETNIKE!

LOGOTIP, VIZITKA, MEMORANDUM I POTPIS NA E-MAIL

Ne trebate imati BrandBook ili cjelokupni vizualni identitet, ali osnova je da dođete do grafičkog dizajnera koji je napravio barem 10 logotipova i izradi vam logotip u vektorskom formatu (pdf, .ai, .eps, .png formatu).

I tražite da vam ga pripremi u pozitivu,negativnu, vertikalnom i horizontalnom izdanju. Dobro je pri tomu da će Vam odmah kazati koji je primarni font, a koji sekundarni, te koji je točno ton boje koji ćete ubuduće koristiti.
Kada to jednom dobijete od njega, sve te formate spremite u jedan folder Moj logo i čuvajte ga kao oči u glavi, jer ono što smo naučili, klijenti ne paze na svoju marketing imovinu.

To ste platili. To je Vaša imovina..

E, sad koliko ste platili, ovisi što ste tražili, pa to može biti od 2 tisuće pa do nekoliko desetaka tisuća kuna (logo, vizitka, memorandum, potpis na e-mail) pa do nekoliko desetaka tisuća kuna (sve navedeno + coveri za društvene mreže, profilne, letci, plakati, natpisi, oglasi, banneri…)

DOMENA I HOSTING

Ako želite da se domena (ime i prezime web stranice) zove kao Vaša firma, onda kliknite na Carnet https://www.carnet.hr/usluga/domene/ i registrirajte BESPLATNO domenu s nastavkom .hr
Sve što ubuduće trebate raditi je 1 godišnje kliknuti na autorizacijsku poveznicu i produžiti domenu.

Sljedeći korak je hosting (mjesto prebivališta za domenu). Postoji više desetaka tisuća hosting kuća, a mi evo već 10-tak godina radimo s jednom od većih hosting providera u Hrvatskoj Plus.hr . Cijene od 400 kuna godišnje pa nadalje, ovisno koliki prostor želite.
Ako Vam se firma zove npr. ProstorX d.o.o., a brand je Glamour Tours, Hosting kuća će Vam ponuditi naplatnu domenu npr. www.glamour-tours.com ili s nastavkom .hr ili .eu.
Provjerite je li domena koju želite slobodna i koliko se plaća na https://www.plus.hr/shopping-cart/

BUSINESS E-MAIL

Najpovoljniji Business paket za male poduzetnike je Google G-Suite. Za samo 5 eura/mjesečno dobijete 1 poslovni E-mail, kalendar, Cloud disk za sve dokumente, adresar za kontakte, Listu za pisanje zadataka, spremište za fotografije, verzije Worda i Excela u kojima možete pisati i dijeliti ih s kolegama u uredu ili klijentima, chat, Google Meet, Slajdove za prezentacije, GoogleMy Business…
Možete ga sami namjestiti, a možete jednokratno angažirati IT administratora koji će Vam se namjestiti za 2 radna sata, cca 500-tinjak kuna.

FOTOGRAFIJE/ VIDEO

Svi imamo pametne telefone, megapixele, ali budite pameti i uložite za početak barem tisuću kuna u 10 kvalitetnih fotografija svog proizvoda ili usluge. I neka fotografiraju i Vas- trebat će Vam, i prije nego što mislite.
Video je must have, ali kako traži nekakav scenarij, vrijeme, montažu, nije veliki problem ako ga nemate u startu. Samo ne odgađajte ga predugo.

GOOGLE MYBUSINESS

Web stanica i društvene mreže traže ulaganje, a Google My Business je besplatna online platforma koja povećava vidljivost tvrtke u Vašem susjedstvu,kvartu, gradu, regiji.

Zašto Google My Business postaje sve popularniji? Zato što iza te platforme stoji Google, zato što je najbolji “value for money”, zato što je besplatna, zato što funkcionira kao 3 u 1!

Rezervirajte 5-6 sati, istražite i sve popunite:
Google Maps – sve vaše trenutne i potencijalne klijente navigira do željene lokacije ili više njih, ovisno koliko ste ih naveli.
Društvena mreža – možete stavljati objave, komunicirati s korisnicima, komentirati recenzije…
Web stranica – imate mogućnost kreirati po principu “drag&drop” web stranicu s naslovnicom, uslugama, kontaktom…
Kako ga namjestiti i koristiti pročitajte u blogu Google MyBusiness.

WEB STRANICA

Već imate domenu i hosting, pa je šteta da ne postavite landing page. To je jedna stranica na kojoj ćete složiti priču s glavom i repom i staviti call-to-action (poziv na radnju).
Obično se tu nadrobi svega i svačega, a svi su uporni da kažu kako imaju “vrhunsku uslugu”, “profesionalno osoblje”, “najbolje proizvode…”

Pisanje sadržaja za web stranice (content marketing)

Landing page i web stranice po pravilu struke trebali bi pisati copywriteri, pa ćete u prvom planu vidjeti što Vi dobivate ako kupite proizvod ili usluga, umjesto da čitate ili slušate hvalospjeve prodavača.

Ti ljudi iza sebe imaju tisuće i tisuće ispisanih stranica, odslušanih edukacija, tutorijala, ali džabe jer i njihove kolege od njih naručuju tako što kažu “treba nešto napisati”.
Kako se danas svi s tipkovnicom zovu copywriteri, ne čudi da oko sebe, na “skupim” plakatima na javnim površinama, viđamo slogan za auto školu “najbolji za najbolje”, reklamu za obične auto gume “nepobjedive gume”, poruku za zubarsku radnju “vrhunski tim”….

Pisanje sadržaja za web stranice na stranim jezicima

Ili imate situaciju kada klijenti kažu da “ima osobu koja govori engleski” pa će ona napisati tekstove za englesku verziju. U Hrvatskoj čak 4,5 milijuna Hrvata govori hrvatski pa ne znaju napisati gramatički ispravan tekst, a kamoli prilagođen za tražilice.

Dizajn web stranice i programiranje u WordPressu

Dolazimo do dizajnera koji treba izdizajnirati Vašu web stranicu ili barem ubaciti u odabrani predložak vaše boje, fontove, ikone i ostale posebnosti.

Nakon njega u igru ulazi programer koji će sadržaj i vizual oživjeti i učiniti klikabilnim na wordpress platformi.
Poanta je da web stranica bude responzivna i dinamična, svako dugme na stranici klikabilno i da se stranica uredno otvara na mobitelu, tabletu ili desktop računalu.

Cijene izrade web stranica

Cijena web stranice koja podrazumijeva da agencija istraži ključne riječi, napravi mapu weba, napiše tekst na jednom jeziku, izdizajnira 3-5 stranica, programira ih u worpdpressu i postavi kod za Google Analytics su od 8 tisuća kuna za jednostavnije web stranice pa sve do nekoliko desetaka tisuća kuna, ovisno jeste li tražili web shopove i kompleksne stranice.
Nasjednete li na ponude od 2-3 tisuće kuna, dobit ćete nešto u što ćete kasnije uložiti puno više, a i izgubiti vrijeme za koje ste mogli malo po malo rankirati se na tražilici.

Savjet: ne radite web stranicu, koristite GoogleMYBusiness ako je nećete napraviti kako treba.

DRUŠTVENE MREŽE

Dolazimo do omiljene teme svih malih poduzetnika – gotovo svi znaju ili imaju svoj Facebook i Instagram profil. I otvorili su ga za firme. I većinom ga vode njihove cure, žene, djelatnice na recepciji.

Nikomu od njih ne pada na pamet napraviti strategiju objava na društvenim mrežama.

Oni ih otvore pa što bude. A ne bude dobro. U početku euforično objave i po nekoliko postova dnevno, a onda rjeđe, pa sve rjeđe. Najbolji primjer su brojne turističke agencije i hoteli koji su aktivni tijekom zime na društvenim mrežama, pa nestanu od 16. lipnja do 30. rujna.

Razlog: imaju posla.

Što savjetujemo?

NE OTVARAJTE SVE DRUŠTVENE MREŽE, RAZMISLITE GDJE SU VAŠI KUPCI?
Jesu li to zrele i starije osobe koje dominiraju na Facebooku, jesu li mlađahniji na Instagramu, jesu li poslovnjaci pa ćete ih naći na Linkedlnu i Twitteru ili zaigrana djeca na TikToku! You tube kanal je poželjan za sve brendove, pogotovo ako imate video materijale, a Pinterest možete koristi čisto za skupljanje ideja.
Svaka društvene mreža ima svoje posebnosti, a svima je zajedničko jedno- budite prisutni i recite ili napravite nešto inspirativno, korisno ili zabavno i ljudi će Vas pratiti.

BEZ STRATEGIJE NE ZNATE KUDA IDETE I ŠTO VAM JE CILJ
Kada otvorite npr. Facebook najprije popunite stranicu sa svim podacima koji se traže i postavite cover i profilnu fotografiju. Pročitajte detaljnije kako ga otvoriti i popuniti

Kako napraviti e-mail, Facebook profil i Whatsapp? Vodič za početnike!

KALENDAR OBJAVA JE DOKAZ DA STE DOSLJEDNI
Svakako napravite kalendar objava na društvenim mrežama (zanemarite što je u predlošku travanj, prilagodite ga za mjesec koji Vam treba).

Kako izraditi kalendar kriznih objava na društvenim mrežama za travanj 2020?

Nemojte se držati onog “već će mi nešto pasti na pamet” jer ćete sve više zanemarivati taj segment. Posjetitelji će tada zaključiti da Vam nije stalo do njih, da ne odgovarate na poruke ili komentare i prestati dolaziti.

Otvorite vrata svog poslovanja followerima, pokažite im što radite, kako to radite i zašto ste ponosi na ono što radite. Miksajte fotografije, videa, storyje, tekstove, lajkajte sherajte…

Cijene vođenja društvenih mreža

Ponuda je šarolika, ali netko tko će Vam napraviti mjesečni kalendar objava, objavljivati, odgovarati na komentare i poruke u roku od 2 sata, naplatit će Vam minimalno 3 tisuće kuna po društvenoj mreži.
Fotografije i videa trebate Vi osigurati. Usluga kreiranja i zakazivanje oglasa na društvenim mrežama i budžet za oglašavanje nije u ovoj cijeni.

Oglašavanje na društvenim mrežama

Osnivači društvenih mreža shvatili su kako njima i nije baš do druženja koliko do zarade pa su ograničili doseg (reach) objava koje nisu oglasi.
Nemojte postati nervozni i klikati na dugme Boost, potrošit ćete novac i dobiti hrpu lajkova.

Ako boostate svaku objavu na Facebooku, vrijeme je da saznate kako dobiti bolje rezultate kroz Ads Manager

Ukratko: ako ne platite oglas, teško ćete doći do svojih kupaca, pogotovo na Facebooku i Instagramu.

Budžet za oglašavanje na društvenim mrežama: Agencija za digitalni marketing u Splitu naplaćuje minimalno tisuću kuna za kreiranje, praćenje i optimizaciju oglasa mjesečno. Tomu trebate dodati i budžet za društvene mreže. Na Facebooku i Instagramu ne ulažite manje od 5 eura po oglasu, što znači da Vam mjesečno treba minimalno 150 eura. Minimalno.
Kod Linkedlna situacija minimum je cca 250 eura, a najviše se trenutno isplate oglasi Linkedin Message Inbox, kada sa svog profila pošaljete e-mail ponudu osobi u inbox (cijena 0,10-0,20 eura).

Google oglašavanje

Prije 6-7 godina netko je malim poduzetnicima prodao priču kako biti prvi na Googlu pa im je to bila mantra. Sada im je SEO novi favorit. Samo što malo njih zna o Google Ads-ima, a pogotovo o SEO pravilima.

Da, mnogi biznisi mogu napraviti dobru stvar s Google oglasima – ključne riječi i display oglasi, ali i to ima svoju cijenu.

Agencije za oglašavanje na Google-u naplaćuju jednokratno od 2 -3 tisuće kuna za postavljanje kampanje i mjesečno oko 1.500 do 2.500 kuna za praćenje kampanje mjesečno. Pojedini još naplate i 10 ili 15 % od budžeta za oglase. Čekajte- minimalni budžet za Google je 3.500 kuna mjesečno.
I još jedna caka- ako se web stranica ne učitava brzo, ako sadržaj nema koristan i zanimljivi sadržaj, ako je vizulano neatraktivna i ako nije klikabinlna, sadržaj ne daje dovoljno informacija korisnicima, ako nije SEO optimizirana (H1, meta opisi, Alt tagovi..), plaćat ćete veću cijenu oglasa.

Savjet: najprije sredite SEO on site (posložite stranicu, fotografije, sve imenujte, olakšajte posjetiteljima i Googleovim robotima da se snađu) i onda krenite na SEO off site i backlinkove (neka što više kvalitetnih web stranica ima link na Vašu web stranicu).
I pišite blogove. Ne bilo kakve. One koje će biti autoritet za Vaše usluge/proizvode. I neka ih pišu copywriteri.
Kako oni naplaćuju – po kartici (1500- 1800 znakova, ovisno je li prevoditeljska ili novinarska kartica).

ZAKLJUČAK:

Digitalni marketing je kao i klasični marketing. Samo koristite druge alate.
Ako ne znate što Vam je cilj, tko su Vaši kupci i kako do njih doći, novac će Vam odletjeti u vjetar.
Gradite marketing iz temelja. Ne preskačite.

Trebate li društvo u promišljanju ciljeva, traženju kupaca i istraživanju tržišta ili agenciju za marketing, javite se da ljudski popričamo.

Ako želite povremeno dobiti još poneki savjet ili informaciju od nas, slobodno se upišite u naš newsletter. Nećemo gnjaviti – ako prekršimo ovo obećanje – uvijek se možete odjaviti.